468x60

1 ramadhan

Monday, August 24, 2009
bile aku dapat taw adik aku pon nak balik johor hari jumaat minggu lepas untuk berpuasa dengan family.....perasaan tiba2x membuak2x nak balik jugak..mana aci die dapat kumpul ngn family aku lak tak...x leh jadi nie...tq to eiqa temankan pergi terminal makmur beli tiket time tue gark...hamek kau dapat tiket cepat ekspress malam agy tue...otak dok proses konfom 101% sampai kul 4pagi time2x nak sahur....

kesimpulannya aku dapat bersahur & berbuka bersama-sama keluarga terchenta.....sesss diam ida over plak.... tapi aku balik tue dapat 1 berita yang sedih..isteri tercinta abang saudara aku meninggal dunia 1 minggu sebelum ramadhan, 1 ramadhan adalah malam ke 7 nya...innalillah wa inna lillahi rojiun..... Al-Fatihah.... perkara ini membuat aku berfikir tentang ajal...... tipu kalau ku katakan ku tak takut.... apa yang ku pasti, ku tak bersedia lagi...masih sedikit amal jariah ku....

hari nie dah 3 ramadhan...minggu nie ada cuti 4 hari lagi sempena hari kemerdekaan.....nak balik kl tapi aku fikir konsekuensi nya beribu2x kali...iye la rumah yang ku tuju rumah akaq saudara ku yang non muslim yang tidak seberapa jelas akan halal & haram, mereka cuma taw muslim tidak makan kaki 4 tersebut & seangkatannya...die tidak taw...makanan dari kuali, pinggan etc yang pernah mereka guna masak haiwan tersebut juga tidak boleh ku makan......

beribu kali juga aku fikir bagaimana hendak menjelaskan pada mereka tanpa menyinggung perasaan ataupun terkorban perasaan jika ku katakan ku hendak makan di luar....sedangkan mereka sudah masak untuk ku.....jikalau solat aku boleh bertanyakn arah kiblat dengan tetangga muslim...cuma.....haizz.....persoalan yang dari dulu ada di benak ku....solusinya.... ?????


gambar hiasan semata-mata...

0 orang: